Timo Hans is een fysiotherapeut en vitaliteit expert en bekijkt vraagstukken rondom energie en gezondheid vanuit een holistisch zes domeinen model. In dat model bekijkt hij gezondheid vanuit een breder geheel en kijkt hij, naast beweging en voeding, ook naar problemen met stress, slapen, ademhalen en het functioneren van het immuunsysteem. Timo helpt hier topsporters mee, maar ook mensen met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn en leidt hij andere therapeuten hierover op.

Timo Hans Podcast

In deze podcast praat ik met Timo over energie, vitaliteit en uiteraard het zes domeinen model dat hij zelf ontwikkeld heeft. Ik vroeg hem wat ik kan doen om meer energie te krijgen. We hebben het ook over onze darmen (en bijvoorbeeld de relatie tot eczeem en onze huid) en intermittent fasting. Daar ben ik ben ik zelf ook al een paar jaar af en aan mee bezig en Timo zijn tips en inzichten waren erg de moeite waard!

In deze podcast leer je:

  • Wat kan je doen om meer energie te krijgen?
  • Wat is het prikkelbare darm syndroom en wat kan je ertegen doen?
  • Wat zijn de grootste boosdoeners met betrekking tot darmklachten?
  • Wat is intermittent fasting en waarom zou je dat doen?
  • Wat zijn de 6 holistische domeinen?

Fijn dat je weer kwam lezen/kijken/luisteren en graag tot de volgende!

Je kunt de podcast steunen door een review of rating voor me achter te laten, of door een donatie te doen.

Bekijk

Luister

Listen to Stitcher

Over Timo Hans

Sites: http://physis.academy  en http://fyvip.nl/

Wat verder aan bod komt:

Join the inner-circle!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

More posts by Sjanett de Geus

Join the discussion 2 Comments

  • Gerald Kersjes schreef:

    Timo Hans blijkt iemand te zijn die naar de ´gehele mens´ kijkt voordat hij aan ‘adviezen geven die bij jou passen’ toekomt. De vragen die hij krijgt gaan vaak over vitaler zijn en om in de ochtend 100% energie te hebben. Dat hebben lang niet alle mensen in de praktijk. Om mensen hierbij te begeleiden gebruikt Timo een 6-domeinen-model, wat omvat; voeding, stress, slaap, immuunsysteem, beweging en ademhaling. Een belangrijk principe wat daarbij speelt is dat het lichaam veel energie nodig heeft voor hersenactiviteit (30%), immuunsysteem (30%) en de rest, zoals werk en stress enz.. Daarnaast weet Timo uit eigen ervaring wat er speelt bij exceem- en darm-klachten. Vandaaruit heeft hij zich steeds meer ingelezen en ingewerkt op de relatie tussen voeding, darmen, stress en huid. Want … hoe krijg je exceem door darmklachten?? Het blijkt te komen door je immuunsysteem; Je lever, nier en darm scheiden allerlei gifstoffen uit, maar als dat systeem ‘volloopt’, zijn er nog de ademhaling, je sluimvliezen en je huid (!!) om de rest uit te scheiden. Een overprikkelde / continue ontstoken darm is te permeabel en laat veel meer ongewenste moleculen door in je bloedbaan, die er ook weer uit moeten. Continue belasting van je darmen doe je door de hele dag te ‘grazen’ / een hoge maaltijd-frequentie te handhaven. Het maakt dat het darmpakket continue een ontstekingsreactie vertoont en dat is te verbeteren door je stofwisseling maar max 2-3x per dag met een maaltijd te belasten (RED: zegt ook Richard de Leth exact zo). Iedere keer dat je eet, moeten je darmen en je immuunsysteem serieus aan de slag! Mensen die leiden aan Prikkelbare darm syndroom zijn dan ook heel goed te helpen met intermittent fasting IF; In eerste instantie geen tussendoortjes meer, 3-4x in twee weken het ontbijt over te slaan en kijken wat het doet als je in die 14 dagen ook geen koolhydraten eet uit het blok ‘aardappelen/rijst/brood/pasta’. Als dat goed bevalt, kun je dit schema af en toe toepassen (als je het nodig hebt), of gaan voor het structureel (om de andere dag) overslaan van je ontbijt en daarnaast uitsluitend 2x per dag te eten, op dagen met feestjes na dan…. De positieve gevolgen van IF zijn verder naast een gezondere darm; meer energie, extra focus en betere weerstand en gezondheid, naast vaak ook gewichtsverlies / afvallen. IF reduceert verder ook een ‘opgeblazen gevoel’, als het veroorzaakt wordt door een overprikkelde darm die water (geen lucht!) vast blijkt te houden. Als je aan IF doet, zal blijken dat je bepaalde voedingsmiddelen waar je ‘gevoelig’ voor bent, uiteindelijk toch weer kunt gaan eten, waardoor eten ook weer (sociaal) leuk kan worden 🙂 Kortom: waar wacht je op?

  • Gerald Kersjes schreef:

    Oh ja, natuurlijk is Sjanett ook zelf weer part of the game. Ze blijkt vroeger een diagnose prikkelbare darm syndroom gehad te hebben en heeft daar ook nu nog last van.. (niet van de diagnose….)
    Ze nodigt met name gasten uit die haarzelf interesseren of haarzelf wat kunnen leren… Hahaha…en ook een beetje voor de luisteraar/kijker .. Zoals Denk-producties ook doet 😉

Geef een reactie